|
|
|
Szczawnica
::
Strona główna
::
Pieniny jesień
:: Pieniny zimą
::
Pieniny zimą II
:: Krajobrazy
:: Krajobrazy II
:: Krajobrazy III
:: Krajobrazy IV
:: Krajobrazy
V
:: Krajobrazy
VI
:: Położenie Pienin
:: Historia PPN
:: Zima w Szczawnicy
::
Narty Szczawnica
::
Pieniny roślinność
:: Atrakcyjne miejsca
::
Biała Woda
::
Plac Dietla
::
Park Dolny
::
Kursalon
::
Promenada
::
Klasztor
::
Pienińska Droga
::
Sokolica
::
Trzy Korony
::
Wąwóz Homole
::
Wąwóz Sobczań.
::
Zamek Czorsztyn
::
Stara Lubovna
::
Zamek Niedzicki
::
Jarmuta
::
Zaskalnik
::
Przełom Pieniński
:: Szczyty Pienin
::
Pieniny panorama
:: Spływ Dunajcem
:: Trasy turystyczne
:: Pieniny Właściwe
::
Małe Pieniny
:: Pieniny Spiskie
::
Pieniny Słowackie
:: Mapa
:: Szczawnica
:: Szczawnica
II
::
Wody mineralne
::
Miasto dawniej
:: Szczawnica filmy
:: Bacówki
::
Kościoły
:: Kamera centrum
:: Rzeźby
z korzeni
::
Muzeum Uzdrowis.
::
Skansen muzeum
::
Muzeum Pienińskie
::
Kino Pieniny
:: Pocztówki
:: Przewodniki
mapy
::
Z Doliny Grajcarka
:: Baza noclegowa
:: Wille
:: Hotele
:: Pensjonaty
:: Apartamenty
::
Agroturystyka
::
Pokoje gościnne
::
Domy wczasowe
:: Księga Gości
:: Kontakt
:: Reklama
::
Korona Gór Polski
:: Partnerzy
|
|
Elementy etnograficzne
Charakterystyczną cechą Pienin było
przenikanie się kultur, nieuniknione przy pogranicznym usytuowaniu obszaru.
Wspólne zamieszkiwanie Polaków, Słowaków, Węgrów, spiskich Niemców, Żydów i
Rusinów tworzyło specyficzny klimat, zaważyło na formach gospodarowania,
tradycjach, obyczajach i kulturze. Jest to stan ze wszech miar wart ocalenia.
Element mozaikowości przetrwał do dziś na terenie PPN i w jego najbliższym
sąsiedztwie, głównie w warstwie etnograficznej. Najliczniejsza grupę tutejszej
społeczności stanowili zawsze górale szczawniccy. Obok nich występowali górale
spiscy (w Czorsztynie i Maniowach), rusini szlachtowscy (w Szlachtowej,
Jaworkach, Białej i Czarnej Wodzie i górale podhalańscy (w Kluszkowcach i
Krośnicy). Kultura Rusnaków podlegała wpływom polskim i słowackim. Najciekawszą
etniczną grupa są Rusnacy pienińscy. Roman Reinfuss nazwał ich w 1936 r.
Rusinami Szlachtowskimi w wielu szczegółach kulturowych różniący się od Łemków z
innych regionów Karpat. Stanowili oni kiedyś 12% ludności Pienin. Ich gwara jest
odmienna od pozostałych narzeczy łemkowskich.
Folklor spiski zachował się najpełniej w Trybszu, pieniński - w Hałuszowej,
Sromowcach i słowackiej Leśnicy. Lud pieniński słynie z bogatej kultury
artystycznej, i duchowej. W ostatnich latach ubiór ludowy coraz to bardziej
zanika. Można go jeszcze zobaczyć podczas imprez folklorystycznych i w święta.
Statutowo winni go nosić flisacy, czynią to jednak połowicznie. Górali
pienińskich wyodrębnił Wincenty Pol. Grupa ta (ok. 45% ludności polskiej części
Pienin) podlega pewnym wpływom sądeckim. Strój typologicznie i genetycznie wiąże
się z ubiorami Spisza.
Budownictwo tutejsze uległo silnym odkształceniom w związku z ruchem
letniskowym, np. Szczawnica już w 1933 r. miała 70% domostw przystosowanych do
potrzeb letników. Większe zespoły starych chat utrzymywały się m.in. w
Hałuszowej, Sromowcach Niżnych i na Słowacji. Jeśli chodzi o typy: w zachodniej
części pasma przeważał klasyczny dom podhalański, tzw. śląsko-spiski. W rejonie
Krościenka i Szczawnicy widzi się domy stojące szczytem do drogi, choć chaty
najstarsze zwrócone były do niej licem.
Mimo presji cywilizacyjnej, folklor pieniński ciągle jeszcze nie podzielił losu
innych, które skostniały w muzeach i dziś nie interesują nikogo poza naukowcami.
Tu różne elementy ciekawej kultury uzupełniają oryginalny krajobraz, podnosząc i
tak wielką atrakcyjność regionu.


<<<
www.szczawnica.na-pulpit.pl
|
|