Trasa Szczawnica - Sokolica - Trzy Korony. Czas przejścia w górę 4 godziny, w dół 3 godziny 15 minut. Znaki niebieskie. Podróż rozpoczynamy z przystanku autobusowego w Szczawnicy Niżnej, w stronę zachodu. 0,3km ulicą Główną, następnie wzdłuż Dunajca ulicą Pienińską. Z lewej strony widoczny jest spory plac parkingowy z restauracją i kioskami. Za mostem znajdującym się na potoku Grajcarek (0,5km), znajduje się przysiółek Ląd. Uliczką w lewo wzdłuż potoku dojdziemy nieznakowaną drogą na Palenicę. Podążamy dalej ulica Pienińską, wprost do Białej Skały. W lewo odchodzi na zbocze droga do niedalekiego schroniska „Orlica”, skąd prowadzą znaki niebieskie. Po lewej znajduje się wielka wnęka w skale, nazywana Piecem Majki, podczas burzy schronienie w niej jest niebezpieczne. Obok znajduje się pawilon wystawowy PPN. U podnóża znajduje się przystań promów i wypożyczalnia kajaków „Nowy Przewóz”. Przeprawa przez rzekę trwa około 7 minut. Równolegle do rzeki biegnie chodnik , który kieruje się następnie w górę przez las i zarośla do grubej jodły, obok ukrytej w lesie po lewej stronie Hukowej Skale. Od jodły szlak niebieski prowadzi początkowo lasem , następnie wzdłuż łąki Huk, po czym znowu kieruje się do lasu, stąd ku górze zakosami, aż do polany Sosnów wzdłuż której się kieruje. Nieopodal widoczna jest panorama na czubę Długiego Gronika i grupę Dzwonkówki. Od górnego skraju Sosnowa zaczyna się las jodłowy, w którym ścieżka się łamie w liczne zakosy. Niedaleko grani Sokolicy teren robi się mniej stromy. Szlak trawersuje leśnym zboczem w prawo. W lewo odchodzi zabezpieczony poręczami boczny szlak na wierzchołek Sokolicy (747m n.p.m.). Około 40m wzniesienia do pokonania, 7 minut od Orlicy, na szczyt 1 godzina. Z opasanego poręczami wierzchołka, wychylonego nad otchłań Przełomu Pienińskiego, rozpościera się panorama na przełom, otoczenie Pienińskiego Potoku, Małe Pieniny z pobliską Leśnicą, oraz Tatry. Od drogowskazu na zboczu Sokolicy kontynuujemy swoją podróż, tzw. Sokolą Percią. Trasę w dalszym ciągu wyznaczają znaki niebieskie. Chodnik mija skalny wyskok Kazalnicy (ok. 690m). – 3,2 km (658m) następny drogowskaz i rozdroże. W pobliżu znajduje się przełęcz ok. 650 m i polanka Mały Sosnów. Na mapach błędnie nazywana Burzyną. Stąd Sokolna Preć wiedzie niedługim odcinkiem przez las, następnie biegnie wzwyż zakosami, stromym leśnym zboczem. Na trasie widoczna jest tzw. „erozja turystyczna” kamienie wyślizgane przez liczne wycieczki, w partiach leśnych, pokrywa glebowa zdarta, a korzenie drzew widoczne. Nie kierując się na główny szczyt Czertezika (772m n.p.m.) szlak trawersuje do opasanej poręczami rampy widokowej na zachodnią granicę. Rampa jest usytuowana nad 35 metrowym pionowym urwiskiem. Znaki niebieskie prowadzą w górę stroma skalną krawędzią, następnie po schodkach na szczyt Czerteża (774m n.p.m.), skąd schodzimy kilka minut w dół po skałkach i przez gąszcz leśny. 4,2 km przełęcz ok. 720m i polana Burzana. Widoczne stają się typowe dla Pieninek polany śródleśne. Z Burzany należy kierować się znakami niebieskimi stromym leśnym stokiem, a następnie skalistą krawędzią Ociemnionego Wierchu (ok. 740m) ku południu. – 4,7 km polana Kurnikowa z siodłem przełęczki (694m). Za pasem lasu znajduje się górna część polany Pieninki, za którą trasa biegnie w górę na Grań Białych Skał. Następnie należy przekroczyć górny skraj polany Pieninki, oraz dwie małe łączki- 5,2 km niemała śródleśna polana Istebki, którą szlak trawersuje od lewej strony. Ze skraju Istebki szlak wiedzie 100metrów lasem na polanę Wymiarki- 5,6 km, drogowskaz przy złączeniu szlaków pomiędzy wierzchołkami Bajkowego Gronia( 716m n.p.m.) i Bajkowa ( ok. 685m n.p.m.). Znaki niebieskie zwracają się w lewą stronę i kierują 0,5km razem ze znakami żółtymi, przez polanę Niżnie Wymiarki. Dalej należy przejść górny bieg Potoku Pienińskiego. Trasa wspina się w górę przez kilka minut, aż do następnej polany. 6,1 km (710 m n.p.m.) drogowskaz na krawędzi polany Limierczyki. Szlak niebieski prowadzi w lewo przez polanę Limierczyki. Druga część polany nazywa się Wyrobek. Za polaną szlak wprowadza w jodłowo bukowy las. Ciasna ścieżka przechodzi przez kilka wzniesień, i schodzi w dół w ostro wcięty wąwóz Hulińskiego Potoku, który jest gęsto zalesiony. Dalej wznosimy się w górę, po czym kierujemy się w lewo zboczami Ostrego Wierchu przez las. Przejście dróżką zastępują nam wapienne schodki, po 85 stopniach dochodzi się do groty ze statuą św. Kingi, a następnie do reszty zamczyska. 7,4 km zamek Pieniński (750m n.p.m.). Są to ruiny najwyżej położonego zameczku w Polsce, na ciężko dostępnym skalistym stoku Zamkowej Góry. Później wracamy do groty św. Kingi, skąd szlak prowadzi na południe zaraz pod skalną ścianę Zamkowej Góry, na oddaloną o 100m Przełęcz Zamkową (ok. 770m n.p.m.). Udajemy się schodkami w górę na zalesiony grzbiet Ostrego Wierchu (851m n.p.m.), a jego skalny szczyt omijamy z prawej strony. Ze wzgórza trasa nieznacznie schodzi w dół i prowadzi do drogowskazu w siodle przełęczy. 7,8 km przełęcz Koszarzyska (822m n.p.m.) w dolnej części grzbietowej polany, noszącej tą samą nazwę. Z zamku Pienińskiego nie więcej niż 15 minut. Szlak niebieski prowadzi polaną stromo w górę, z tyłu nieco ograniczony drzewami widok na Pasmo Radziejowej. Następnie szlak biegnie ku górze ok. 100m przez liczne zarośla, na przełęcz Niedźwiadki (899m n.p.m.), która rozdziela cypel Pańskiej Skały (920m n.p.m.). Od przełęczy należy podejść dzikim lasem jodłowym w górę na Siodło (ok. 955m n.p.m.). Z tego punktu widoczny już jest obelisk Okrąglicy. 8,5 km Okrąglica (982m n.p.m.). Droga nr 25 w zejściu: 0,7 km (15 min) Koszarzyska,-1,1 km (25min) zamek Pieniński,- 2,4 (40min) Limierczyki,- 3km (45min) Wymiarki,-4,3 km (1,10godz.) Burzana, -5 km (1.25 godz.) Czertezik,- 5,5 km (2,15godz.) Sokolica,- 7 km (2.40godz) Nowy Przewóz. – 9 km (3godz.) Szczawnica Niżnia,- 10km (3.15 godz.) dworzec autobusowy w Szczawnicy.

Szczawnica

Wozownia Niedzica

Noclegi    Wiadomości    Ciekawostki    Informacja

SZCZAWNICA - SOKOLICA - TRZY KORONY

Więcej informacji, na temat szlaków turystycznych wiodących na Trzy Korony tutaj